..DoA AdaLaH SeNJatA oRaNG IsLaM..

Assalamualaikum..
My colleague e-mail me this, and i feel that this is something nice to share with each one of you...

Surah Al Baqarah ayat 186.
186. dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada ereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang Yang berdoa apabila ia berdoa kepadaKu. maka hendaklah mereka menyahut seruanku (dengan mematuhi perintahKu), dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.

Hadith Nabi dari Abu Daud, Al Tarmizi dan Ibnu Majah dan asanadnya dari Sulaiman Al Farisi r.a. Sabdanya:
“Sesungguhnya Allah merasa malu seandainya seorang hamba menghulurkan kedua tangan kepadaNya memohon sesuatu kebaikan lalu Dia mengembalikan keduanya dengan keadaan kosong.”

Dalam Sahih Bohari dan Muslim bahawa Rasulullah saw bersabda:
“Doa sesaorang dari kamu itu akan diperkenankan Allah selama dia tidak bersifat gopoh dan berkata: Aku telah berdoa tetapi tidak dimakbuklan.”

Dari sumber yang sama Rasulullah saw bersabda:
“Allah sentiasa memperkenankan doa hambaNya selama ia tidak memohon melakukan suatu dosa atau pemutusan hubungan rahim dan selama mana ia tidak bersikap gopoh” Lalu ditanya kepada Rasulullah: “Apakan yang dimaksudkan dengan bersikap gopoh itu?. Rasulullah bersabda: “Aku telah berdoa, tetapi aku tidak nampak doaku itu diperkenankan Allah, sampai disini dia merasa keciwa dan terus meninggalakn doa.”

Dari Ibnu Majah dengan asnadnya dai Abdullah Bin Umar, Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika ia berbuka, doanya ridak ditolak oleh Allah.”

Dalam musnad Iman Ahmad dan Sunan Al Tarmizi, An Nasa’i dan Ibnu Majah daripada Abu Hurairah r.a Sabda Rasulullah:
“Tiga orang yang tidak ditolak doa mereka, iaitu pemerintah yang adil, orang yang berpuasa sahingga ia berbuka dan doa orang yang dizalimi yang mana doa-doa mereka diangkat Allah di bawah awan pada hari kiamat dan dibuka kepadanya pintu-pintu langit dan Allah berfirman kepadanya: Demi kemuliaKu, Aku tetap menolongmu walaupun lepas seketika”.

Berdoalah kepada Allah dalam apa juga perkara kebaikan, tetapi jangan bersikap gopoh!

Allah menentukan perkenanNya terhadap sesuatu doa itu pada waktu dan kadarnya yang tepat mengikut penilaianNya yang sangat bijaksana.

drpd: tazkirahatuk.blogspot.com

******************************************************
The way to love anything is to realize that it might be lost..
~Gilbert Keith Chesterton~

Comments

Popular Posts